A gépjárműképzés pozitív elemzése!

A gépjárműoktatás árnyoldalát mutattam be az előző részekben. Talán essen szó arról, hogy miért is érdemes ezt a szakmát választani !?
A tapasztalt gépjármű szakoktató szeme olyan, mint a szobrászművészé: " ránéz a szikladarabra " és a lelki szemeivel már látja is a kész kompozíciót. Az első levezetett órák után, már lehet tudni, hogy a hallgató milyen technikai képességeket örökölt a szüleitől.
Ezek a tulajdonságok a génekben találhatók, semmi köze az értelmi képességekhez!
E szakmát nem véletlenül hasonlítottam a szobrászathoz, hiszen a "nyersanyagból" kell "kiformálnunk" egy kész, biztonsági közlekedésre kifinomult "terméket", az EMBERT!

Elméleti képzés:

Az elméleti előadó szerepe meghatározó! Szimpatikusnak, közvetlennek, tájékozottnak és szakmailag jól képzettnek kell lennie. Alapvető kérdés a kapcsolatteremtő képesség megléte. Figyelembe kell vennie, hogy a hallgatók az egész napos munka (tanulás) után ülnek be a padokba, így az előadónak számítania kell a mindenkori figyelem hullámzásával. Ez azt jelenti, hogy az előadásoknak érdekfeszítőnek, változatosnak, figyelem felkeltőnek és szemléletesnek kell lennie.
A mai "vad, kapitalista" helyzetben (bár a Képzésfelügyelet ellenőrzi) az előadók több mint a fele nem, vagy csak ritkán használ szemléltetést, pedig a szemléletes oktatás egy "fél tanulással" is felér.

Gyakorlati képzés:

Az elmélet és a gyakorlat egységét kell a jó gépjárműoktatónak megtalálni. E helyen is fontos a kommunikációs készség. Egyszerűen, közvetlen módon, az EMBERT szeretve kell a kapcsolatot megteremteni! Tisztességesen és becsületesen kell a hallgatókat segíteni és nem csak a pénzért. Fontos itt is a szakmai hozzáértés.

Ez a szakma is olyan, mint a többi, soha nem lehet azt mondani, hogy mindent tudunk, amit kell. Az ÉLET teremti meg azt a lehetőséget, hogy találkozzunk különleges szakmai kihívással. Ott is helyt kell állnia az oktatónak emberileg és módszertanilag is.

Figyelembe kell hogy, vegye az oktató, hogy egész napos munka (hajtás) után "esik" be a hallgató az autóba. Fáradtságát egy másfajta tevékenységgel (autóvezetés) próbáljuk "kikapcsolni". Nagyon észre vehető, hogy az egyén olyan munkahelyről jön-e, ahol problémák vannak, ez növeli a belső feszültséget. Ilyenkor a gépjárműoktató legyen egy kicsit pszichológus, egy kicsit baráti és közvetlenséggel, beszélgetéssel próbálja meg feloldani a feszültséget.

Az egész gépjárművezető képzésben az a legszebb, hogy bármennyire is szigorú (következetes) az oktató, még is ha találkozik a volt (levizsgázott) tanulóival, mindenki mosolyogva integet és messziről köszön.

Ez csak akkor lesz így, ha minden helyzetben EMBER maradunk az embertelenségben!

Leiz Sándor iskolavezető

© 2017 Kiskun Autósiskola - Minden jog fenntartva! | Design by W3layouts